Billede: COBE og Public Arkitekter
 

Nu begynder arbejdet på Nørreport

På mandag den 17. oktober tager Banedanmark, DSB og Københavns Kommune det første spadestik til den store ombygning af Nørreport Station, der skal forvandle Danmarks travleste trafikknudepunkt til en sammenhængende plads med nye stationsbygninger og bedre forhold for passagerer, cyklister og fodgængere.
Projektet begynder på overfladen af Nørreport, hvor entreprenøren på mandag går i gang med at flytte cykelstien mellem Nørregade og Gothersgade. Cykelstien og fortovet skal skubbes ind, så der både bliver plads til en busbane og til at arbejde udenpå Nørreports 100 år gamle betontunnel, når arbejdet på selve stationen går i gang til december.
Arbejdet betyder, at der inddrages en vejbane mellem Nørregade og Gothersgade ind til december.

”Vi begynder stille og roligt med at omlægge fortovet og cykelstien ind mod middelalderbyen på mandag. Det betyder, at der bliver lidt mindre plads til bilisterne som skal forbi i den kommende tid,” siger projektchef for Ny Nørreport, Mikael Bredsdorff.

Helt ny plads
Ombygningen af stationen varer godt tre år, hvor pladsen og stationens bygninger og tunnelkonstruktioner gennemgår en gennemgribende renovering. Der bygges desuden et helt nyt ventilationssystem til fjernbaneperronen, der forbedrer luftkvaliteten markant for de mange togpassagerer, der hver dag benytter Danmarks største trafikknudepunkt.
"Den fælles ombygning af Nørreport er noget både Banedanmark, DSB og Københavns Kommune har arbejdet hen i mod i mange år. Og nu går vi i gang. Det bliver et byggeri, som kommer til at påvirke mange københavnere mens vi bygger, men når vi er færdige, vil vi stå med et mere venligt byrum med bedre forhold for både passagerer, cyklister og folk som færdes på pladsen," tilføjer Mikael Bredsdorff.